ROAS – Kalkylator
ROAS-kalkylatorn hjälper dig att utvärdera din avkastning på annonskostnaden (ROAS), en viktig nyckeltal som visar hur effektiva dina betalda annonser är. Har du nånsin undrat varför vissa företag frågar hur du hittade dem, särskilt i formulär? Du kanske redan anar varför – de vill veta om deras annonser faktiskt lönar sig.
Så, hur hörde du talas om vår ROAS-kalkylator? Vi lovar att vi inte snokar 😜. Läs vidare för att ta reda på vad ROAS betyder, hur du räknar ut ROAS, vilken formel som används, och vilka faktorer som påverkar ditt resultat. Kolla även in vår konverteringskalkylator för digital marknadsföring 🇺🇸.
Vad är ROAS? – ROAS betydelse
ROAS står för Return on Ad Spend och visar hur mycket intäkter ett företag får för varje krona som spenderas på annonsering.
När ett företag testar en ny annonskanal i en kampanj kan det jämföra ROAS-värden i olika skeden av kampanjen och mellan olika kanaler för att se vilka som presterar bäst och avgöra vilka som är värda att satsa vidare på.
Hur räknar man ut ROAS? – Formel för att beräkna ROAS
Formeln för att räkna ut ROAS är:
ROAS = (Intäkter från annonsering / Kostnad för annonsering) × 100
Det innebär att om du lägger 1000 kr
på Facebook-annonser under en månad och tjänar 3000 kr
i intäkter, blir din ROAS:
(3000/1000) × 100 = 3 × 100 = 300 %
per spenderad krona.
Men om du istället bara tjänar 900 kr, blir ROAS: (900/1000) × 100 = 0,9 × 100 = 90 %
.
90 % kan verka okej vid första anblick, men låt dig inte luras. Allt under 100 % betyder faktiskt att du går med förlust. Vår ROAS-kalkylator hjälper dig att tolka dina ROAS-resultat korrekt, och att inte blanda ihop dem med ROI. Du kan också kolla in vår ROI kalkylator 🇺🇸 för att lära dig mer om den skillnaden.
ROAS är INTE samma sak som ROI!
ROI ger en mer övergripande bild av företagets lönsamhet, medan ROAS enbart visar hur lönsam din annonsbudget är.
Vad är en bra ROAS?
Om vi tar exemplet ovan – är en ROAS på 300 % ett bra resultat? Det beror på.
En ROAS på 300 % betyder att du har tjänat 200 % eller 2 kr för varje krona du lagt på annonsering.
Men om du även måste betala andra utgifter, som personalkostnader, leveransavgifter eller PayPal-avgifter 🇺🇸 (om du tar emot betalningar via PayPal), minskar din faktiska vinstmarginal.
Olika företag har olika mål med sin marknadsföring, men de flesta strävar efter att öka intäkterna och i slutändan gå med vinst. Därför behöver du en säkerhetsmarginal för att skydda din nettovinst. En bra ROAS är en som fortfarande ger vinst även efter att dolda kostnader dragits av som avgifter till leverantörer, provisioner, transaktionskostnader och andra omkostnader.
Enligt
ligger de flesta företag, särskilt inom e-handel, på lönsam nivå först vid en ROAS på 800 % eller mer.En ROAS under 400 % innebär att du bör se över din annonsstrategi. Om den ligger mellan 400 och 799 % kan du fortfarande vara lönsam, men bara om dina övriga kostnader är rimliga. Håll koll på dina resultat med vår ROAS-kalkylator och fortsätt optimera löpande.
Så använder du ROAS-kalkylatorn
- Fyll i
annonskostnaden
(Ad spend) – alltså hur mycket du har lagt på annonsering. - Om du inte vet hur mycket intäkter annonseringen har genererat eller om du bara vill räkna på ett ROAS-mål, välj alternativet "Nej". Annars fortsätter du med nästa steg.
- Ange annonsintäkten från den aktuella annonskällan för att räkna ut din ROAS. Vill du veta vilken intäkt som krävs för att gå plus minus noll? Ange då 100 % i ROAS-fältet för att få fram brytpunkten (break-even ROAS).
- För att jämföra din ROAS med din ROI, fyll i din vinstmarginal i avsnittet för ROI.
Faktorer som påverkar ditt ROAS-värde
Flera faktorer kan påverka ditt ROAS-resultat, bland annat:
- Varumärkeskännedom – Om du är ny på marknaden är det vanligt med lägre ROAS jämfört med när ditt varumärke är etablerat.
- Typ av annonsering – Väljer du till exempel bannerannonser är det vanligt att ROAS blir lägre eftersom färre klickar på dem, även om de kan bidra till ökad varumärkesigenkänning.
- Kampanjer som inte presterar – Om du har etablerat dig på en marknad men ändå ligger under 300 % i ROAS bör du se över målgruppsinriktning och optimera kampanjen för att få ut mer av marknadsbudgeten.
- Kunders omdömen och recensioner.
- Produkt- eller tjänstebeskrivningar och bilder.
- Prissättning – Högre eller lägre priser påverkar hur attraktivt ditt erbjudande upplevs.
Vanliga frågor
Vad betyder ROAS?
ROAS står för avkastning på annonskostnad (return on advertising spend). Det är ett nyckeltal som mäter hur effektivt din annonsering presterar i förhållande till vad den kostar.
Hur räknar man ut ROAS?
Följ dessa steg för att räkna ut avkastning på annonskostnad (ROAS):
- Ta reda på intäkterna som kommer från din annonskanal.
- Dividera intäkterna med kostnaden för annonseringen.
- Multiplicera resultatet med 100 för att få ROAS i procent.
- Om din ROAS är under 100 % går annonseringen med förlust.
Hur beräknar man break-even ROAS?
För att gå jämnt upp med din annonskostnad måste din ROAS vara 100 %. Vill du räkna ut intäkten som krävs för att nå break-even ROAS, multiplicerar du helt enkelt din annonskostnad med 100 %.
Vad är en bra ROAS?
Vad som räknas som en bra ROAS beror på hur du definierar ROAS och vad syftet med din marknadsföring är. En ROAS är bra om den täcker alla kostnader som är kopplade till annonseringen. Har du en ROAS på 100 % betyder det att du går jämnt upp. Ligger den över 400 % har du troligen tillräcklig marginal för att även täcka mindre uppenbara kostnader som leverantörsavgifter och provisioner. En ROAS på 800 % eller mer innebär att du med stor sannolikhet även täcker dina övriga affärskostnader och därmed har en riktigt god lönsamhet.