Omni Calculator logo
Board

ROAS berekenen

De ROAS calculator helpt je bij het evalueren van het rendement op advertentie-uitgaven, een belangrijke maatstaf die de effectiviteit van betaalde advertenties aangeeft. Vraag je je wel eens af waarom sommige bedrijven je vragen waar je over hen hebt gelezen, vooral wanneer je een formulier invult? Nou, misschien weet je dit al, maar ze proberen informatie te verzamelen om te weten te komen of hun advertenties winst opleveren.

Hoe heb je dan van Omni's ROAS calculator gehoord? Niet verder vertellen 😜. Blijf lezen om te leren wat ROAS betekent, de ROAS formule en de factoren die je ROAS statistieken beïnvloeden. En kijk ook eens naar de online marketing conversie calculator 🇺🇸.

Wat is ROAS? - De betekenis van ROAS

Rendement op advertentie-uitgaven of ROAS is het bedrag aan inkomsten dat een bedrijf genereert voor elke euro die wordt uitgegeven aan een advertentiebron.

Wanneer een bedrijf een nieuwe reclamebron test voor een campagne, kan het de ROAS in verschillende stadia van de campagne vergelijken met andere reclamebronnen om hun prestaties te meten en te bepalen welke moet worden verlengd.

Hoe kun je ROAS berekenen - De formule voor het berekenen van ROAS

De ROAS formule is:

ROAS = (Inkomsten uit reclame / Kosten van reclame) × 100

Dat betekent dat als je in één maand €1.000 aan Facebook-advertenties hebt besteed en je inkomsten voor die maand €3.000 zijn, je ROAS (€3.000/€1.000) × 100 = €3 × 100 = 300% per euro die je aan advertenties hebt besteed.

Maar als je in dezelfde maand €900 aan inkomsten hebt gemaakt, is je ROAS (€900/€1000) × 100 = €0,9 × 100 = 90%.

90% lijkt op het eerste gezicht acceptabel, maar laat je niet misleiden door iemand die met zulke ROAS-cijfers gooit. Alles minder dan 100% is een verlies bij het evalueren van ROAS. De ROAS calculator helpt je ervoor te zorgen dat je je ROAS resultaten niet verkeerd interpreteert of verwart met je ROI - bekijk onze ROI calculator 🇺🇸 voor meer informatie over deze indicator.

ROAS is GEEN ROI!

Terwijl ROI een nauwkeurigere evaluatie geeft van de prestaties van je hele bedrijf, is ROAS beperkt tot de prestaties van je advertentie-uitgaven.

Wat is een goede ROAS?

Als we ons voorbeeld hierboven gebruiken, is een ROAS van 300% dan een goed rendement? Dat hangt ervan af.

Een ROAS van 300% betekent dat je 200% of €2 aan de advertentiecampagne hebt verdiend.

Maar als je van die €2 ook nog andere kosten moet betalen, zoals personeelskosten en bezorgkosten of PayPal kosten 🇺🇸 (als je geld ontvangt via PayPal), dan wordt je marge nog kleiner.

Hoewel verschillende bedrijven verschillende doelen hebben voor hun reclame- en marketingcampagnes, richten de meeste zich op het verbeteren van de omzet en uiteindelijk de winst. Dat betekent dat je een zekere veiligheidsmarge moet instellen als je je netto winstmarge wilt beschermen. Daarom gaat een goede ROAS gepaard met winstgevendheid nadat je rekening hebt gehouden met minder voor de hand liggende reclamekosten, zoals leverancierskosten, commissies, transactiekosten en andere zakelijke overheadkosten.

Volgens Classy Llama zijn de meeste bedrijven, met name e-commerce bedrijven, winstgevend als de ROAS 800% of hoger is.

Een ROAS lager dan 400% betekent dat je je reclamestrategie opnieuw moet evalueren. Als het binnen het bereik van 400-799% ligt, kun je nog steeds winstgevend zijn nadat je de operationele kosten van je bedrijf eraf hebt gehaald. Zorg ervoor dat je de statistieken blijft volgen met de ROAS calculator en optimaliseer voor kansen.

Hoe kun je de ROAS calculator gebruiken

  1. Voer de Reclame-uitgaven of de kosten van een advertentiebron in.
  2. Als je de inkomsten van je advertenties niet hebt bepaald, of als je een ROAS doel wilt, selecteer dan "Ik weet mijn inkomsten niet". Vul anders de volgende velden in.
  3. Geef de reclame-inkomsten van de advertentiebron op om je ROAS te krijgen. Als je je afvraagt hoe je break-even ROAS berekent, voer dan gewoon 100% in het ROAS veld in om de break-even advertentie-inkomsten te krijgen.
  4. Om je ROI te vergelijken met ROAS, voer je je winstmarge in het ROI gedeelte in.

Factoren die je ROAS statistieken beïnvloeden

Enkele factoren die je ROAS statistieken kunnen beïnvloeden zijn:

  • De populariteit van je merk. Als je nieuw bent in een markt, zul je waarschijnlijk een lage ROAS hebben in vergelijking met wanneer je merk bekend is.
  • Het type reclame of de advertentiebron. Als je banneradvertenties gebruikt, kun je een lage ROAS hebben omdat banners minder snel worden aangeklikt, maar ze verbeteren wel effectief je merkbekendheid.
  • Campagne die niet succesvol zijn. In het algemeen, als je voet aan de grond hebt in een nieuwe markt en je ROAS lager is dan 300%, herzie dan je doelgroep en optimaliseer je campagne om het beste resultaat uit je marketingbudget te halen.
  • Klantbeoordelingen.
  • Beschrijving en afbeeldingen van het product/de dienst
  • Prijs van het product.

Veelgestelde vragen

Wat betekent ROAS?

ROAS betekent rendement op reclame-uitgaven. Het zijn statistieken die de prestaties van de advertentiekosten evalueren.

Hoe bereken je ROAS?

Voer de volgende stappen uit om het rendement op advertentie-uitgaven te berekenen:

  1. Bepaal de inkomsten van je advertentiebron.
  2. Deel de inkomsten door de kosten van de reclame.
  3. Vermenigvuldig het resultaat met 100 om het percentage ROAS te krijgen.
  4. Als je ROAS lager is dan 100%, dan is je reclame verliesgevend.

Hoe bereken je break-even ROAS?

Om break-even te draaien met je advertentie-uitgaven, moet je ROAS 100% zijn. Als je dus de break-even inkomsten voor je ROAS wilt berekenen, vermenigvuldig dan je advertentiekosten met 100%.

Wat is een goede ROAS?

Wat een goede ROAS is, hangt af van hoe je ROAS definieert en van je primaire doel voor reclame of marketing. Een ROAS is goed als het alle bijbehorende advertentiekosten dekt. Als je berekende ROAS 100% is, heb je quitte gespeeld. Als het meer dan 400% is, ben je waarschijnlijk goed bezig en kun je rekening gaan houden met minder voor de hand liggende kosten zoals leverancierskosten en commissies. Maar als de ROAS 800% en hoger is, dan heb je zeker een goede ROAS om de operationele kosten van je bedrijf te dekken.

Rendement op advertentie-uitgaven (ROAS)

Hebben we je probleem vandaag opgelost?

Check out 64 similar business planning calculators 💼

3D printer - buy vs outsource

Absence percentage

Accumulated depreciation